Tillbaka till: Bloggen

22
februari
2012

Ät regelbundet för bättre hälsa

 

 

Det är inte bara VAD vi äter som påverkar vår hälsa utan även NÄR. Vi är inga boaormar som slukar i oss en måltid och ligger och jäser på den ett tag utan människokroppen mår bra av att äta regelbundet och få mat med jämna mellanrum.

 

En färsk studie gjord av Karolinska institutet visar att de som äter ofta och regelbundet bland annat har mindre midjemått och färre blodfettsrubbningar än de som äter sällan och oregelbundet. Studien som är genomförd på 4 000 män och kvinnor i 60-års åldern visar att oregelbundet ätande är kopplat till ökad risk för det så kallade ”metabola syndromet”. Metabola syndromet är ett tillstånd som kan beskrivas som att flera riskfaktorer för hjärt-och kärlsjukdomar och diabetes har ansamlats hos en och samma person. Riskerna för att utveckla det ”metabola syndromet” är t ex bukfetma, högt blodtryck, rubbningar i blodfetterna och glukosintolerans som alla dessa faktorer påverkas av den kost vi äter. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18388902?dopt=AbstractPlus

 

 

Att äta regelbundet är faktiskt ett av de få kostråden som passar de flesta. Barn som gammal. Genom att äta regelbundet får du en angenäm mättnadskänsla och du slipper att blodsockret åker berg- och dalbana och bli superhungrig. Det är alltså bättre att äta 5-6 måltider och lite mindre portioner istället för ett par skrovmål på en dag. Konkret en vanlig dag blir det frukost, lunch och middag och 2-3 härliga mellanmål. Många som börjar äta regelbundet upplever också att de blir piggare och håller aptiten i schack och inte går och småäter på samma sätt.

 

Mina tips till dig är:

1.    Ät var 3:e timme

2.    Ät 5-6 gånger per dag

3.    Frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål.

4.    Ät inte precis, precis innan du går och lägger dig.

5.    Lyssna till din kropp – ät dig inte proppmätt och gå aldrig hungrig. Utan sikta på en skön mättnadskänsla under hela dagen.