Bloggen

  • 14
    mars
    2016

    Enkel utrustningsguide: Vilken utrustning behövs för att göra Hälsodrycker?

    wilfa

    I min nya bok Hälsodrycker så bjuder jag in till en ny härlig värld av goda Hälsodrycker som ALLA enkelt kan göra. De flesta tar lika långt tid att göra som att borsta tänderna. BAM, snabbt, enkelt sätt att få mer hälsa i livet. Jag får frågan varje dag: vilken utrustning krävs för att göra alla superhälsosamma smarriga hälsodrycker?

    I det moderna köket klarar man sig väldigt långt med en blender och en juicemaskin. (Jaja, spisen kan också vara bra att behålla. 🙂 Många har redan detta i sitt hem efter att juicemaskinen blev året julklapp och likaså en blender brukar stå långt in i skåpet. Bara isåfall att ta fram och ställ den som en fyr i köket. Som en kärleksfull påminnelse.

    För att göra underbara smoothies så behöver du en blender eller stavmixer. Även om det är oceaner lättare med en blender. Ska du köpa ny rekommenderar jag varmt att investera några extra kronor på en bra blender. Det lönar sig. Håller länge, gör att det går snabbare och smidigare. Du kommer ÄLSKA den.

    Nej, du behöver inte köpa dom svindyra varianterna. Det finns svindyra blender på 6-7 000 sek sen finns det billigt och sen finns det däremellan. Mina kriterier vid val av blender är att det ska gå enkelt att göra mandelmjölk i ett nafs (varför bära hem vatten med spår av mandel när den hemmagjorda går på 1 minut och smakar himmelrike?), det ska gå snabbt och enkelt med kraftig motor så att jag slipper hacka innan utan kan bara slänga ner råvarorna och så ska den lätt klara att köra frysta bananer osv.

    Utrustningsguide för Hälsodrycker

    Här är en kort sammanfattning vad du behöver för utrustning för de olika

    Hälso dryckerna. Lätt som en plätt:

    Smoothies (gröna smoothies, supersmoothies, två-lagerssmoothies) – Blender

    Hälsoshot – juicemaskin (råsaftcentrifug, slowjuicer – kärt barn har många namn)

    Juicer och lemonader – juicemaskin

    Hälsotonics – juicemaskin och blender

    Hälsoslush – blender

    Detoxvatten – kräver ingen utrustning

    Värmande hälsodrycker som chaga, matcha-latte, guldmjölk, benbuljong, veganbuljong – Spisen

    Lassvis med lycka till och njut av att surfa in i Hälsodryckernas värld!

    Kram

    Anna

  • 4
    februari
    2016

    Smoothie v/s juice – vad är hälsosammast?

    Skärmavbild 2016-02-01 kl. 14.57.53

    Foto: Hälsodrycker

    Smoothie är hälsosammare! Råsaftcentrifug utvinner visserligen själva juicen men med smoothie så använder du alla ingredienser i en blender och får på så sätt i dig ALLT som alla vitaminer, mineraler, fiber. Jämfört med råsaftcentrifugen så ligger det ett berg bredvid av nyttigheter som vi missar när vi juicar. (Visst du kan göra grönsaksbiffar av det men allvarligt när har vi tid med det?) Med smoothies bevarar du allt och får i dig allt. Förutom alla vitaminer, antioxidanter och grönsakernas skyddande ämnen så får du dessutom i dig fiber och mycket nyttigheter sitter också i skalet. Där sitter massor med näring och skyddande antioxidanter. Som du absolut inte vill missa!

    Det är därför jag varmt rekommenderar att använda smoothies och blender. Juicemaskinen är däremot alldeles förträfflig att använda för att hälsoshots, läskande hälsolemonader, hälsotonics och sen juicer såklart.

     

    Njut för fullt av Hälsodrycker!

    Anna

  • 2
    februari
    2016

    10 tips om Smoothies – vanligaste misstagen och bästa tipsen

    Skärmavbild 2016-02-01 kl. 14.58.17

    Vanligaste misstagen när man gör smoothies och tips hur du blir fulländad smoothiedrottning och kung i köket.

    1. Gå från söta vaniljyoghurtsmoothies till grönsaksbaserade smoothies

    Alla vet hur nyttigt grönsaker är. Alla vet hur svårt det är att få i sig tillräckligt. Börja med gröna smoothies och få i dig dagsbehovet i ett nafs.

     

    1. Lägg tyngsta råvarorna längst ner och toppa med fjäderlätt råvaror som spenat

     

    1. I min värld är mina hälsodrycker helt fria från socker, agave-sirap etc – jag toppar istället med naturlig sötman i frukt och bär.

     

    1. Fryst spenat – is a BIG NO NO – använd alltid färsk däremot går det alldeles utmärkt att använda fryst mango, ärtor, banan.

     

    1. Det finns bananer och sen finns det frysta bananer. Älskar du ”krämig-milk-shake-känsla” på dina smoothies använd frysta bananer.

     

    1. Avokado i grön smoothie – fantastiskt nyttigt & tar dig till himmelriket och tillbaka.
    1. Använd riktiga råvaror från naturens skafferi – inte sånt som kan ligga i handväskan i 6 månader utan att bli gammalt.
    1. Vätska behövs för att blendern ska fungera och för rätt konsistens – jag använder mest vatten och apelsinjuice av bra kvalité (=kort hållbarhetsdatum). Kokosvatten, mandelmjölk, kokosmjölk är också andra exempel på vätska.
    2. Att göra en smoothie tar inte längre tid än att borsta tänderna. Men se till att du verkligen mixar till slät konsistens. Inga bitar alltså. Snabbt, effektivt, KLART!
    1. Du är värd det absolut bästa – njut av din smoothie dagsfärsk – visst du dör inte om du dricker den nästa dag – men smoothies är absolut bäst att njuta av samma dag som du gör den. Då spritter den av vitaminer och antixodianter. Gör den på morgonen, drick ett glas eller ta med på flaska i handväskan. Perfekt där vid tre-rycket-när-hela-Sverige-krafsar-i-kaklådorna.

     

    Nu är du redo att köra loss!

    Green Love,

    Anna

     

  • 1
    februari
    2016

    Lägg till en god vana

    Se filmen om min nya bok, Hälsodrycker av Anna Ottosson, här!

  • 7
    januari
    2016

    Ny bok ute!

    Vill du göra en enda hälsoförändring med maximal hälsoeffekt? Som går snabbt, är supergott och busenkelt. Då är Hälsodrycker något för dig. Drick regnbågens färger! Lämna fyra nyanser i brunt och sätt färg på ditt liv med hälsodrycker. I boken får du stärkande, värmande, uppiggande och underbara recept på drycker som boostar din hälsa. Lägg till en hälsodryck om dagen och du kommer känna en enorm skillnad. Välj bland gröna sköna smoothies, snabba hälsoshots, läkande buljonger, fräscha svalkande lemonader och hälsotonics helt utan socker och tillsatser.

    Här kan du köpa boken.

  • 20
    april
    2015

    Boosta dina järndepåer

    30 % av Sveriges kvinnor lider av järnbrist och många går runt och är trötta i onödan på grund av detta. I Vardagspuls pratar vi om järn, hur järnbrist påverkar oss och hur vi med enkla knep kan få i oss mer via kosten.

    Missade du klippet? Kika på det här!

    Skärmavbild 2015-04-20 kl. 11.44.01

     

     

     

     

     

     

    loggaUnknown

  • 13
    april
    2015

    Ät rätt efter graviditeten

    Att man kan tänka lite extra på vad man stoppar i sig efter graviditeten är säkert inget ni har missat. I Vardagspuls ger jag några mammatips kring kosten för att både stärka dig som mamma, men även för att ditt barn ska få en så optimal start i livet som möjligt genom bröstmjölken.

     

    http://www.tv4play.se/program/vardagspuls?video_id=3132092

    Skärmavbild 2015-04-12 kl. 21.54.14

     

     

     

     

     

     

    logga

    Unknown

  • 13
    april
    2015

    Maten som skyddar mot cancer

    Jag har själv haft närkontakt med cancer genom livet och i mitt arbete som kostexpert. Se klippet där jag i Vardagspuls pratar om kost som ökar skyddet mot cancer.

    http://www.tv4play.se/program/vardagspuls?video_id=3115572

    Skärmavbild 2015-04-12 kl. 21.53.31

     

     

     

     

     

    loggaUnknown

  • 30
    mars
    2015

    Glutenfritt – het trend

    Glutenfri kost är ett av de hetaste hälsofenomenen idag och många äter glutenfritt utan att ha en diagnos. I Vardagspuls reder jag ut sjukdomen celiaki, glutenintolerans, tillsammans med Lars Browald, överläkare.

     

    Tillsammans svarar vi på tittarfrågor och jag tipsar om olika livsmedel som är naturligt fria från gluten.

     

    Se hela avsnittet här:

    http://www.tv4play.se/program/vardagspuls?video_id=3103813

    2

     

     

     

    logga Unknown

  • 16
    mars
    2015

    Så fixar du flexitariankosten

    Flexitarian är en kosthållning som idag blir allt mer populär. I Vardagspuls

    pratar jag om den positiva nya trenden och tipsar om hur du bäst får i dig allt du behöver.

     

    Se avsnittet här:

    http://www.tv4play.se/program/vardagspuls?video_id=3070455

     

    Skärmavbild 2015-03-16 kl. 13.09.42

     

    logga                  Unknown